Tässä juttusarjassa kerromme miten asiakastestaus etenee sekä avaamme testaajien kokemuksia järjestelmän testaamisesta. Tunnistat juttusarjaan liittyvät artikkelit otsikon alussa olevasta sanasta Asiakastestaus. Juttusarjan neljännessä osassa kerromme asiakastestausryhmälle pidetystä B-version testauspäivästä, joka järjestettiin toukokuun 4. päivä.
Mitä testattiin?
Asiakastestaajat pääsivät ottamaan askeleen eteenpäin uudella ohjelmaversiolla ja se näkyi kommenteissakin: ”Paljon ollaan menty eteenpäin.” ja ”Alkaa jo pikkuhiljaa näyttää työkalulta.” ja ”Käyttöliittymä oli hyvin kevyt ja pyöri vaivatta.” Testauksessa ollaan siis siirtymässä yksityiskohdista kokonaisuuden tarkasteluun ja hyödyntämiseen. Uusina tai paranneltuina ominaisuuksina mukana oli mukana mm. muuttujavaikutukset, siirtotiedostojen käsittely ja kuljetusmatkat. Myös hankkeen rakenteen käsittely oli monipuolistunut.
Testaussession aikana saatiin lähes 70 palautetta. Niitä hyödynnetään tukemaan ja rikastamaan projektin aikana esiin nousseita kehittämisideoita ja tehtyjä ratkaisuja.
Jatkossa testauksessa tulee yhä enemmän korostumaan laskennan oikeellisuus ja kattavuus ja Ihkun käytettävyys todellisissa hankkeissa. Samoihin asioihin tullaan keskittymään myös vasta perustetussa konsulttiryhmässä, joka tulee testaamaan ohjelman käytettävyyttä loppukäyttäjäkonsultin näkökulmasta.
Testaajan kokemukset
Asiakastestaus järjestettiin ensimmäistä kertaa kokonaan etänä, jolloin myös tutuksi tullutta sapluunaa muutettiin paremmin etäkäytäntöön sopivaksi. Ohjelma koostui esittelyistä ja niiden jälkeen tehtävistä harjoitteista.
Linjoilla mukana ollut asiakastestaaja näki etätilaisuuden toimivana ratkaisuna poikkeusaikaan. Testitapaukset ja tarvittava materiaali oli saatu etukäteen, joten tilaisuuden aikana testaaminen itsenäisesti oli jouhevaa.
Testaajat olivat myös vahvasti sitä mieltä, että kehitys on menossa oikeaan suuntaan ja järjestelmään on tehty merkittäviä parannuksia A-version jälkeen.