Ajankohtaista
144 artikkelia
Mittaviiva Oy on tehnyt 30 vuotta tiivistä tutkimus- ja kehitystyötä talonrakennusurakoitsijoiden kanssa. Tämän työn parissa olemme tutkineet muun muassa alan työmenetelmiä, työmenekkejä eli käytettyjen tuntien määrää ja aikaansaannoksia sekä laaduntuottoon ja turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Nyt Ihku-allianssin parissa työskennellessämme on ollut innostavaa nähdä, että myös infra-alan urakoitsijapuolella on selvää kiinnostusta aktiiviseen […]
Sovelluskehitys on yksi Ihku-allianssin kolmesta osa-alueesta. Kysyimme Ihkun sovelluskehitykseltä kokemuksia laskentapalvelun kehittämisestä ja työn arjesta. Solita sovelluskehityksen veturina Solitalta Ihku-laskentapalvelun kehittämiseen on osallistunut, työvaiheesta riippuen, erilaisin työpanoksin 10-15 henkilöä. Solitalaisia toimii Ihkussa mm. palvelusuunnittelijoina, käyttöliittymä-/käytettävyyssuunnittelijoina, Full stack -kehittäjinä, ohjelmistoarkkitehteinä, tiiminvetäjinä, tietoturva-asiantuntijoina, testausasiantuntijoina ja cloud-services asiantuntijoina. Ihkun sovelluskehityksen kehitysmallissa on paljon […]
Maa-ainesten kuljetuskustannukset ovat yksi merkittävimmistä kustannuseristä infrarakentamisessa. Nämä kustannukset on arvioitava erityisen tarkasti, jotta hankkeiden kustannusarviot ovat luotettavia. Ihkun laskentasovellus avustaa käyttäjää laskemaan hankkeen kuljetuskustannuksia useiden eri muuttujien avulla. Ihkun käyttäjä voi tarkentaa kuljetusmatkoja hanke- ja rakennusosatasolla Ihkun rakennusosissa maa-ainesten oletuskuljetusmatkana on Infra 2015 -määrämittausohjeen mukainen 1 km, joka on […]
Ihku-allianssissa valmistuu monia kiinnostavia opinnäytetöitä. Juttusarjan neljännessä osassa esitellään Henri Pöyhösen opinnäytetyön ”Infrahankkeiden koneiden ja kaluston panoshintojen kehitys” tuloksia. Ihku-allianssissa on valmistunut uusi mielenkiintoinen opinnäytetyö. Metropolia Ammattikorkeakoulun ajoneuvotekniikan opiskelija Henri Pöyhösen insinöörityössä “Infrahankkeiden koneiden ja kaluston panoshintojen kehitys” tutkittiin, mistä infrarakentamisessa käytettyjen koneiden ja kaluston panoshinnat koostuvat ja miten kustannusten […]
Kesällä Ihku-allianssissa aloitti käyttöönoton projektipäällikkö Olli Rajamäki. Väylävirastolle työskentelevä Rajamäki pestattiin allianssissa täysin uuteen rooliin, luotsaamaan projekti kohti uutta ja tärkeää käyttöönottovaihetta. Käyttöönottovaiheen alku Ihkussa sisältää palvelun pilotointia ja käyttöönottoryhmän perustamisen. Pilotteja on tarkoitus käynnistää kaikkien tilaajakonsortion osapuolien alaisuudessa. Pilottien tavoitteena on tilaajien ja heidän konsulttiensa tutustuttaminen järjestelmään. Lisäksi piloteilla […]
Rakentamisen strategisessa ja taktisessa suunnittelussa sekä kustannusseurannan järjestämisessä tarvitaan kustannusarvioiden riskien ja epävarmuuksien arviointia. Espoossa tullaan lähivuosina edelleen investoimaan isoihin infrahankkeisiin, erityisesti raidehankkeisiin, kuten käynnissä olevaan Raide-Jokeriin, Kaupunkirataan ja jatkossa myös muihin pikaraitioteihin. Mukanaolo Ihku-allianssin kaltaisessa hankkeessa, jossa pääsemme kehittämään työkaluja tulevaisuuden kustannuslaskentaan ja infrarakentamiseen on meille Espoossa erittäin tärkeää. […]
Ihkun laskentasovelluksen sisälle on rakennettu laskentalogiikka, joka yhteistyössä Ihkun rakennusosakirjaston kanssa mahdollistaa luotettavien kustannusarvioiden laadinnan. Laskentalogiikan avulla Ihku hallitsee eri tyyppisten hankkeiden olosuhteet ja niiden vaikutukset rakennusosien ja hanketehtävien kustannuksiin. Tässä artikkelissa kuvaamme alustavia toimintatapoja – laskentalogiikka kehittyy koko ajan, ja toiminnallisuuksia parannetaan jatkuvasti. Laskentalogiikka perustuu hanketyyppiin ja toteutusympäristöön Ihkun […]
Väyläviraston toiminnanohjauksessa ja strategisella ylätasolla etsitään jatkuvasti uusia ratkaisuja vaikutusten ja kustannusten hallintaan. Ihku-laskentapalvelu tarjoaa tulevaisuudessa paljon kiinnostavia ominaisuuksia, joita on syytä odottaa. Väylien rakentamisessa, korjaamisessa ja kunnossapidossa tehdään isoja taloudellisia ratkaisuja. Vuosittain käytämme noin kaksi miljardia euroa infran rakentamiseen ja kunnossapitoon. Kaikessa pyörii miljardeja, minkä vuoksi kaikki uudet välineet […]
Ihku-allianssissa valmistuu monia kiinnostavia opinnäytetöitä. Juttusarjan kolmannessa osassa esitellään Hanna Sandellin pro gradun ”Forecasting Indirect Costs in Finnish Public Transport Infrastructure Projects: Applications with Machine Learning Models” tuloksia. Ihku-allianssissa on valmistunut uusi mielenkiintoinen opinnäytetyö. Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan opiskelija Hanna Sandellin poikkitieteellisessä gradussa yhdistyvät taloustiede sekä koneoppiminen. Katso video YouTubesta. Opinnäytetyössä […]