Projektissa on edetty siihen vaiheeseen, että olemme päässeet käynnistämään kehitteillä olevan kustannuslaskentajärjestelmän allianssin sisäisen asiakastestauksen. Asiakastestausjaksot rytmittyvät sovelluksen ja kustannustietokannan kehittämisen tahdissa.
Tässä juttusarjassa kerromme miten asiakastestaus etenee sekä avaamme testaajien kokemuksia järjestelmän testaamisesta. Tunnistat juttusarjaan liittyvät artikkelit otsikon alussa olevasta sanasta Asiakastestaus. Juttusarjan kolmannessa osassa kerromme asiakastestausryhmälle pidetystä A-version testauspäivästä, joka järjestettiin helmikuun alussa 3.2.2020.
Mitä testattiin?
A-version tärkeimpänä sisältönä oli käyttöliittymäkehityksen lisäksi olosuhdemuuttujien huomiointi ja kehittynyt rakennusosarakenne (rakennusosaryhmät). A-version rakennusosakirjastossa on noin 250 kpl kustannusvaikutuksiltaan merkittävimmäksi tunnistettua panospohjaista rakennusosaa, jotka huomioivat myös olosuhdemuuttujat. Lisäksi rakennusosakirjastossa on noin 1100 kpl yksikköhintaista rakennusosaa. Tämä tarkoittaa sitä, että A-versiolla voi ohjelmistotestauksen lisäksi aloitella myös hanketestausta, jolla varmistetaan sovelluksella laskettujen kustannusarvioiden laadukkuus!
Testaajien kokemukset
Tuoteomistaja Ari Huomo kertoo oheisella videolla mitä A-versiossa päästiin testaamaan, sekä millaisista asioista erityisesti toivottiin palautetta.
Heidi Piiroinen, asiakastestaaja Helsingin kaupungilta, kertoo videolla millaista testaaminen asiakastestaajan näkökulmasta oli ja mitä ominaisuuksia erityisesti odotetaan.
Arin ja Heidin lisäksi A-versiota oli testaamassa reilu 20 asiantuntijaa eri tilaajaorganisaatioista.
Video YouTubessa: Asiakastestaus Big Roomilla 3.2.2020.